Wat is osteopathie?

Het woord osteopathie is afgeleid van het Griekse 'osteon' (bot) en 'pathos' (lijden of ziekte).
Volgens de osteopathie vinden vele aandoeningen hun oorsprong in een gestoorde beweeglijkheid van de gewrichten, ingewanden en weefsels. De osteopaat beschouwt het organisme als een geheel, waarbij lichamelijke en psychische factoren met elkaar verweven zijn.

Osteopathie is een manuele geneeswijze die zich richt op het vinden en behandelen van functiestoornissen in de mobiliteit van gewrichten en weefsels in het algemeen. Het doel is de gezondheid van de patiënt te optimaliseren. Een osteopaat werkt uitsluitend met zijn handen. Hij gebruikt geen medicijnen of apparaten. Hij of zij maakt los wat los moet zitten en helpt zo met (overwegend) zachte handgrepen het lichaam te herstellen.

Hierbij een aantal klachten die in aanmerking komen om osteopathisch behandeld te worden:

• chronische problemen, blaasontsteking, bronchitis, sinusitis, oververmoeidheid, futloosheid, stress, burn-outsyndroom, slaapstoornissen, immuniteitsdaling, allergieën
  • darmklachten, obstipatie, diarree, opgezet gevoel, indigestie, zuurbranderigheid, reflux, incontinentie
  • gewrichtsklachten, nek- en rugpijn, hoofdpijn en migraine, whiplash, stijfheid, tintelingen, discusproblemen, hernia’s, ischias en specifieke klachten
  • gynaecologische klachten, premenstrueel syndroom, pijnlijke menstruatie, onregelmatige cyclus, cyclusgebonden rug- en hoofdpijn, postnatale depressie
  • huilbaby’s, baby’s met schedelasymmetrie, torticollis, reflux, darmkrampen, zuig- en eetproblemen
  • bij kinderen: concentratieproblemen, lees- en leerproblemen, astma, allergie- en darmklachten, hyperactiviteit, slaapstoornissen, bedplassen

logo small

Praktijk België